Duygusal zekâ, bireyin hem kendi duygularını hem de başkalarının duygularını tanıyabilme, anlayabilme, yönetebilme ve bu duygusal bilgiyi davranışlarına ve sosyal ilişkilerine olumlu yönde yansıtabilme yeteneğidir.
Duygusal zekâ, sabit ve değiştirilemez bir özellik değil; öğrenilebilen, geliştirilebilen ve yaşam boyu güçlendirilebilen bir beceriler bütünüdür. Özellikle eğitim süreçleri, duygusal zekânın geliştirilmesi açısından kritik bir rol oynamaktadır. Bireyin duygusal yetkinliklerinin küçük yaşlardan itibaren desteklenmesi, bu becerilerin içselleştirilmesini kolaylaştırır ve ilerleyen yaşlarda kalıcı, olumlu etkiler yaratır. Bu bağlamda okullarda uygulanan sosyal-duygusal öğrenme programları, sınıf ortamlarında daha yüksek motivasyon, azalan davranış problemleri ve daha güçlü bir aidiyet duygusu sağlamaktadır. Öğrencilerin duygusal zekâlarının eğitimle desteklenmesi, sadece bireysel başarılarını artırmakla kalmaz; aynı zamanda sınıf ve okul ortamının genel iklimine de olumlu katkılar sağlar.
Öğretmenlerin rolü de burada belirleyicidir: Duygusal zekâsı gelişmiş öğretmenler, öğrencilerin hem öğrenme motivasyonlarını hem de duygusal ihtiyaçlarını gözeterek daha kapsayıcı ve destekleyici sınıf ortamları sağlarlar.
Bu bilinç doğrultusunda, duygusal zekâ eğitimini sistematikleştirmeyi amaçlayan önemli projeler yürütülmektedir. Bu projelerden biri de POEMS – Okullarda Duygusal Zekânın Geliştirilmesi Projesidir.
POEMS Projesi, Siena Üniversitesi (İtalya) tarafından Pixel iş birliğiyle hazırlanmış ve Erasmus+ Programı kapsamında finanse edilmiştir. Proje, ortaokul seviyesinde hem öğrencilerin hem de öğretmenlerin duygusal zekâ düzeylerini artırmayı hedeflemektedir.
Web Sitesi: https://poems.pixel-online.org/index.php
Koordinatör kuruluş :
- Universita degli Studi di Siena (IT)
Ortak kuruluşlar:
- Pixel Associazione Culturale (IT)
- Istituto Comprensivo Masaccio (IT)
- Ufficio Scolastico Regionale Toscana (IT)
- Darussafaka Middle School (TR)
- Limbazi Vidusskola (LV)
- Fundatia EuroEd (RO)
- Magale Salestarrak (ES)
Proje, kapsayıcı bir eğitim anlayışıyla, duygusal zekânın bireylerin eğitim hayatındaki ve sosyal gelişimindeki rolünü güçlendirmeyi amaçlamaktadır. Projenin şu an için hazırlanan nihai ürünlerinde;
- Öğretmenlerin, okulda temel bir yetkinlik olarak duygusal zekayı geliştirmek üzere eğitim yöntemleri ve araçları hakkındaki bilgilerini derinleştirebilecekleri “dijital eğitim paketi” ve öz değerlendirme aracı.
- Öğrencilerin kişisel ve kişilerarası temel yeterliliklerini geliştirerek okul topluluklarında dayanışma ve kapsayıcılığı artırmaya yönelik duygusal zeka temelli yenilikçi “ders planları” yer almaktadır.
Projenin ilerleyen aşamalarında duygusal zeka becerileri ile kapsayıcı öğrenme ortamları arasındaki ilişkiye dair farkındalığı artıran bir yayın da oluşturulacaktır.
Tüm ürünlere proje sayfasından https://poems.pixel-online.org/index.php erişim sağlanabilir.
Çocukluk ve ergenlik dönemlerinde verilen duygusal zekâ eğitimi, eğitim kurumlarında duygusal zekâ becerilerinin desteklenmesi, bireylerin hem akademik başarılarını hem de sosyal ve duygusal gelişimlerini doğrudan etkileyerek, yaşam boyu başarı ve psikolojik sağlamlık kazanmalarına katkı sağlar.